Den kreative og strategiske opdagelsesrejse
Designudvikling er en opdagelsesrejse, som både kræver klare mål
og et skarpt blik for uventede muligheder og løsninger. Rumfang
bruger en udforskende metode, der hjælper os til at kortlægge
projektets indhold, udfordringer og potentiale. Metoden
skræddersyes fra opgave til opgave, alt efter hvilket forarbejde I
selv har gjort og hvilken opgave, der skal løses.
Fælles for alle opgaver er, at vi ønsker at forstå jer og jeres
projekt og få stillet vores nysgerrighed efter at kende jeres
særkender og ønsker.
Vi tilrettelægger vores opgaver med udgangspunkt i denne
metode:
Vi forstår
Først og fremmest skal vi have strategien og målet på plads og
skabe en fælles forståelse og et fælles fokus. Vi udfordrer vores
egen forforståelse og fordomme ved undersøge og analysere jeres
organisation, projekt og situation. Analysefasen består typisk af
kvalitative analyser, interviews, desk research og workshops.
Målet er at:
• Forstå det projekt I har defineret
• Lære jeres kerneforretning, strategi, kultur,
historie og værdier at kende
• Undersøge, hvordan designet skal bruges
• Analysere og afdække konkurrenter,
interessenter, markedet og omverdenen
• Opnå en fælles forståelse af designets
karakter og udtryk og projektets succeskriterier.
På baggrund af analysen definerer vi sammen det endelige projekt
og beskriver det i en designstrategi.
Vi skaber
I denne fase får designstrategien form og farve. Vi idé- og
konceptudvikler, lader os inspirere, brainstormer, diskuterer og
afsøger strategiens visuelle muligheder.
Når vi har fundet den bedste ide, afprøver vi den, for at sikre
os, at designet holder og kan fungere på forskellige
platforme.
Den kreative designproces munder ud i et forslag, hvor vi viser,
hvordan vores idé kan blive jeres virkelighed og vi beslutter os
sammen for designets endelige retning.
Vi realiserer
Nu er rammen for det nye design fastlagt og det skal
virkeliggøres. Vi fortsætter med at skabe, for i denne fase skal de
overordnede ideer blive konkrete, og alle designets detaljer og
elementer skal på plads.
Har vi udviklet et websdesign for jer, gør vi alle sidetyper
færdige og sætter den tekniske implementering i gang. Hvis det er
et kampagnekoncept, skaber vi alle kampagnens elementer -
brochurer, plakater, annoncer, webside mm.
Når opgaven har været at udvikle en ny visuel identitet, bliver
der lavet logopakke, brevlinje, skabeloner, publikationsdesign og
fx design til skilte, biler og beklædning. Når vi skaber en samlet
visuel identitet, bliver designet dokumenteret i en
designmanual.
Vi implementerer
Designmanualen klæder jer på til at virkeliggøre jeres nye
visuelle identitet. Det er naturligvis op til jer, om I vil lade os
stå for implementeringen af det nye design. Vi elsker at gøre det,
fordi vi synes, det er inspirerende at være med til at gøre vores
kreative tanker til virkelighed.
Designmanualen er ikke en stivnet regelpakke, men en ramme, der
udvikler og udfolder sig, når den møder hverdagens realiteter. Og
derfor arbejder vi også med grafisk produktion, hvor vi jonglerer
kreativt med designets muligheder og begrænsninger.
Hør mere
Ejer og Designer Britt Karlsen
på telefon 20 41 99 05 eller britt@rumfang.dk